March 18, 2022

RETROMOBILE 2022: PORED NOVOG C5 X CITROËN ODAJE OMAŽ SVOJIM IKONIČNIM GRAND TOURERIMA, SLAVI 40. GODIŠNJICU BX-a I PRIKAZUJE MOJ AMI BUGGI KONCEPT OFF-ROAD

  • Novi C5 X je najnoviji vredan dodatak Citroënovoj dugoj liniji legendarnih velikih automobila i po prvi put se prikazuje široj javnosti, zajedno sa CX Pallas, Traction Avant i Rosalie.
  • Savremeni Mehari, My AMI Buggy koncept, po prvi put se predstavlja posetiocima i donosi osećaj avanture i slobode – zajedno sa 2 CV Saharom i američkom verzijom Meharija.
  • Citroën slavi 40 godina BX-a, porodičnog automobila iz 80-ih sa neverovatnim stilom.
  • Citroën predstavlja bogatu kolekciju na svom štandu na Retromobile Show-u, nezaobilaznom događaju za ljubitelje klasičnih automobila, istorije i automobilske industrije.

C5 X – NASLEDNIK CITROËNOVE DUGE LINIJA GRAND TOURER-a

C5 X je prvi put predstavljen javnosti. Najnoviji vredni dodatak liniji grand tourera, C5 X predstavlja povratak osnovama segmenta i može da se pohvali avangardnim linijama, uspevajući da istovremeno bude limuzina, karavan i SUV. U čistoj tradiciji smelih i inovativnih Citroën vozila, C5 X je pozivnica za spokojno putovanje u putničkom prostoru koji bi skoro mogao da bude salon, uživajući u vrhunskoj udobnosti koju pruža njegov Citroën Advanced Comfort sistem aktivnog vešanja – prvi u svetu. C5 X je prepun najsavremenijih tehnologija usmerenih ka blagostanju i bezbednosti, kao što su prošireni Head Up displej, poluautonomna vožnja i prepoznavanje glasa.

MY AMI BUGGY KONCEPT – MEHARI MODERNE ERE

AMI Buggy Concept

Uključujući koncept My AMI Buggy koncept u ovu retrospektivu, Citroën ilustruje svoju verziju savremenog vozila – onog koji je dizajniran sa nestašlukom na umu za sve one koji vole nezavisnost i koji su sposobni da budu avanturisti na putevima ili duž plaže dok su su za volanom. Savremeni Mehari, My AMI Buggy Concept je ukrašen brojnim stilskim karakteristikama i dodacima kako bi potvrdio svoju avanturističku ličnost u putničkom prostoru bez vrata.

BX SLAVI 40. ROĐENDAN

BX 19 GT

Prvi put otkriven ispod Ajfelove kule 23. septembra 1982. godine, BX je ostavio svoj trag kako na načinu na koji je predstavljen, tako i kroz svoj stil i avangardni dizajn. Nekoliko dana kasnije, 30. septembra 1982, 69. Sajam automobila u Parizu otvorio je svoja vrata u izložbenom centru Porte de Versailles i BX je postao jedna od neprikosnovenih zvezda sajma. Puni komercijalni uspeh BX – koji je napravljen u fabrici Rennes La Janais u Bretanji i fabrici Vigo u Španiji – prodat je u više od 2,3 miliona jedinica pre nego što je proizvodnja konačno okončana u junu 1994.

Citroen se obratio poznatom italijanskom proizvođaču karoserija Bertoneu da dizajnira karoseriju. Dizajner Marčelo Gandini je tada predložio originalan oblik – onaj koji je bio grub, ali lišen svake ekscentričnosti. Isticao se na automobilskom nebu i postao ikona tog vremena. BX je 4,23 m dugačak hečbek koji može udobno da primi do pet putnika, uz pomoć hidro-pneumatskog ogibljenja konstantnog nivoa. Instrument tabla inspirisana CX-om imala je kultnu opremu, kao što su satelitske kontrole sa obe strane volana i pozadinsko osvetljenje tahometra. Sa snažnim motorima od trenutka kada je prvi put predstavljen (62 KS i 72 KS 1360 cc, 90 KS 1580 cc), BX je bio iznenađujuće dinamičan. Bio je inovativan u upotrebi kompozitnih materijala za delove kao što su branik, poklopac prtljažnika, hauba i stranice, težine od samo 885 kg.

12 godina BX-a na tržištu obeležile su brojne promene u karoseriji (karavan verzija, veliki restilizacija, verzija za kompanije), opremi (poklopac, klima uređaj, digitalni instrumenti) i pogonskim agregatima (snaga do 160 KS, elektronsko ubrizgavanje goriva, automatski menjač, stalni pogon na 4 točka). Čak je bila dostupna i ograničena serija od 200 jedinica civilne verzije takmičarskog automobila BX 4 TC grupe B (2141 cc, 200 ks, 220 km/h).

Automobil je bio podvrgnut velikom restilizovanju 1987. BX je dobio mekšu spoljašnjost i potpuno novu kontrolnu tablu.

Proizvodnja BX-a je takođe uključivala brojna ograničena izdanja (Tonic, Image, Calankue, Leader, …) uključujući čuveni Digit sa njegovom potpuno digitalnom instrument tablom.

Sa tako bogatim životom i sa toliko komercijalnog uspeha BX je ostavio traga u istoriji Citroëna. Naravno, njemu je mesto u srcima kolekcionara koje će obradovati proslava njegovog 40. rođendana.

DRUGA ISTORIJSKA CITROËN VOZILA ZA PUTOVANJE KROZ VREME!

Da bi upotpunio društvo C5 X-u Citroën – uz pomoć Citroën klubova kolekcionara – pruža priliku da se ponovo upoznate sa nekim od kultnih modela koji su obeležili istoriju proizvodnje grand tourer-a ove marke. Između tradicije, znanja i inovacija, uživajte na putovanju od 1930-ih do danas…

Rosalie 10: Prvi put predstavljena na Salonu automobila u Parizu 1932. godine, Rosalie je bila dostupna u tri modela: 8 KS, 10 KS sa 4-cilindričnim motorom i 15 KS sa 6-cilindričnim motorom. Dolazio je u više različitih stilova karoserije, a do 1941 godine napravljeno je 162.468 komada.

Rosalie A10

Traction Avant 15/6: Na tržištu je bio 23 godine, od 1934. do 1957. godine. Proizvedeno je 758.948 komada – dostupnih kao limuzina sa 4 vrata, kupe ili kabriolet verzija. Traction je bio tehnički revolucionarno i legendarno vozilo koje je obeležilo istoriju Francuske tokom Drugog svetskog rata. Bilo je to prvo vozilo za masovnu proizvodnju koje je imalo pogon na prednje točkove, nezavisno prednje vešanje, hidropneumatski sistem vešanja za zadnje točkove 15/6 H 1954. godine, hidraulično kočenje i monokok karoseriju. Rezultat je bilo ponašanje na putu kakvo većina ostalih vozila tog vremena nije mogla da sebi priušti. Traction je s pravom krasio nadimak „Kraljica puta“.

Traction Avant 15 6

CX 2000 Pallas: CX je otelotvorio Citroënovu vrhunsku ponudu od 1974. do 1991. Proizvedeno je ukupno 1.042.460 jedinica. Kao priznanje za njegov komercijalni uspeh, CX je proglašen za automobil godine 1975. Pravi automobil sa 4 vrata uprkos svojoj hečbek silueti, CX je bio suština Citroëna: hidro-pneumatsko ogibljenje, 4 disk kočnice i pogon na prednje točkove. CX je ostao zapamćen po jednom brisaču vetrobranskog stakla, konkavnom zadnjem prozoru i komandnoj tabli lunula, kao i po legendarnoj produženoj verziji „Prestige“.

CX 2000 Pallas

Uz My AMI Buggy, ova vozila Citroën kolekcionara su podsetnik da su smelost, kreativnost i tehnologija uvek išli ruku pod ruku sa duhom avanture.

2 CV Sahara: Kako ne sanjati o avanturi kada stojite ispred jednog od 694 izgrađenih 2 CV 4×4 Sahara? Bio je jednostavan i čvrst, sa jednim motorom napred i drugim pozadi. Sa podignutom karoserijom i rezervnim točkom na haubi, bio je neophodan za bilo koji prelazak kroz pustinju.

2 CV Sahara

US Mehari: Da – čuveni Mehari se probio na drugu stranu Atlantika. Godine 1970. i 1971. hiljadu njih stiglo je u SAD. Prilagođena za usaglašenost sa lokalnim standardima, američka verzija Meharija se razlikovala od svojih francuskih rođaka po prevelikim okruglim farovima. Iako idealno vozilo za slobodno vreme na Floridi, Mehari je postigao samo manji uspeh u SAD.

Mehari

Možete pogledati neke od najpoznatijih modela iz istorije brenda na veb stranici Citroen Origins: https://www.citroen.rs/citroen-universe/edition-collector-origins/