REČNIK

Da li znate obe definicije WRC-a? Šta je shakedown? Čemu služi servisni park?
Pogledajte naš izbor ključnih reči da biste bolje razumeli WRC.

FLEXI SERVICE*

WRC-Glossary-1_308x176

Korišćen tokom četrdeset pet minuta na kraju dana, ovaj proces omogućava timovima da imaju dovoljno dug period da mogu da rade na jednom automobilu, a ne da rade na dva automobila istovremeno. Ovo im omogućava da efikasno rasporede sve mehaničare kojima je dozvoljeno da rade na automobilu (maksimalno osam za tim od dva automobila kao što je Citroen Total World Rally Team).

BELEŠKE

WRC-Glossary-2_308x176

Ovo je kod koji ekipe koriste da bi opisale karakteristike vremenski određenih deonica koje su na programu tokom reli vikenda. Tokom izviđanja, reli vozač diktira svom suvozaču karakteristike puta, koristeći termine i jezik, koji su specifični za njih. Tokom trke, suvozač čita vozaču ove beleške, kako bi ga usmeravao i kako bi brže vozio.

 

 

POMOĆNO OSOBLJE

WRC-Glossary-3_308x176

Tokom četiri relija na asfaltu, koja su na programu u sezoni, (Monte Karlo, Korzika, Nemačka, Katalonija), vrhunski timovi imaju pomoćnu ekipu koja se, uglavnom, sastoji od bivših reli vozača i suvozača. Opremljeni sa duplim beleškama tima za koji rade, oni prelaze deonice kako bi opisali njihove promene, kao i uslove nakon njihovog prelaska pri izviđanju. Ovaj tim to radi i između prvog i drugog prelaska specijala tokom trke.

 

 

SERVISNI PARK

WRC-Glossary-4_308x176

Ovo je mesto gde timovi postavljaju svoje tehničke i druge objekte. Ovde, između deonica, dolaze vozila kako bi im se zamenila guma ili izvršila popravka. Iako timovi mogu, u bilo kom trenutku, van ovog parka, da intervenišu na vozilu sa alatom koji imaju, nije im dozvoljena nikakva spoljašnja pomoć. Sada reliji imaju samo jedan servisni park, i tendencija je da, za asistenciju, vozila tamo budu petnaest minuta ujutro, četrdeset minuta u podne i, uveče četrdeset i pet minuta. Mehaničarima je dozvoljeno da intervenišu kada nose trake na rukama (četiri po vozilu).

 

BRZINAC

WRC-Glossary-5_308x176

Ovaj termin opisuje jednu deonicu relija, uglavnom poslednju, koja se emituje uživo na televiziji, a tokom koje se dodeljuju bonus bodovi vodećim timovima. Najbrži vozač dobija pet, drugi četiri, i tako do petog koji dobija jedan poen.

 

RELI 2

WRC-Glossary-6_308x176

Tim, koji je napustio trku tokom dana, može da se ponovo pridruži reliju, nakon dodavanja kazne od sedam minuta za svaku preskočenu deonicu (10 minuta ako se napuštanje desilo tokom poslednje etape).

 

 

 

IZVIĐANJE/UPOZNAVANJE

WRC-Glossary-7_308x176

Pre svakog relija, u utorak i sredu, timovi idu u izviđanje. Tom prilikom, oni prelaze svaku deonicu dva puta, u poboljšanim serijskim vozilima (zaštitni kavez, oslanjanje, kočenje,…), kako bi, pri smanjenoj brzini (maksimalno 80 km/h) napravili beleške karakteristika puta, krivninu po krivinu.

SHAKEDOWN

WRC-Glossary-8_308x176

Ovaj termin se odnosi na test vožnje koje se organizuju svakog četvrtka, pre relija, na deonici koja treba da bude slična, po teškoćama, putu koji će da se koristi tokom trke. Svi timovi moraju da je pređu tri puta.

 

 

SPECIJALA

WRC-Glossary-9_308x176

Ovaj termin se odnosi na delove puta koji su zatvoreni za saobraćaj i gde se timovi takmiče jedan protiv drugog za najbolje vreme, krećući se u intervalima od dva ili tri minuta. Kako bi povezali brzince, timovi treba da pređu deonice koje se voze na putu otvorenom za saobraćaj, i na kojima moraju da poštuju lokalne zakone o saobraćaju. Oni moraju da prođu deonicu za zadato vreme, inače dobijaju kaznu za vreme. Reli predstavlja, dakle, seriju brzinaca i deonica za povezivanje, a konačni plasman zavisi od zbira vremena koje je bilo potrebno da se pređu sve deonice, i, eventualnog, kaznenog vremena.

 

SUPER SPECIJALA

WRC-Glossary-10_308x176

Radi se kratkom brzincu, uglavnom, organizovanom u gradu na početku trke, kako bi se doprlo do različite publike.

 

 

WRC

WRC-Glossary-11_308x176

Ovaj termin se odnosi na svetski šampionat u reliju, ali i na vozila koja se tamo takmiče. Najsofisticiranija vozila, koja se koriste za ovo takmičenje, imaju 1600 turbo motor koji može da razvije otprilike 400 konja i ima težinu od samo 1190 kg. Opremljena su sekvencijalnim menjačem i značajnim aerodinamičnim karakteristikama.