September 19, 2014

KONCEPT C4 CACTUS AIRFLOW 2L : SAMO 2L/100 KM

Razvoj gradova, zahtevi za zaštitu životne sredine, ekonomski pritisak: potrošnja goriva je danas
u centru pažnje kupaca. Veran svom nasleđu, brend CITROEN u taj novi izazov ulaže svoju
kreativnost i tehnologiju i na Sajmu u Parizu otkriva koncept C4 Cactus AIRFLOW 2L.

Prava laboratorija ideja, koncept C4 Cactus AIRFLOW 2L predstavlja koncentrat tehnologije i
umeća koji pokazuju volju i sposobnost CITROËN-a Pandora Charms Canada da uvodi inovacije kako bi odgovorio na
automobilske izazove današnjice i budućnosti.
Sa konceptom C4 Cactus AIRFLOW 2L, CITROËN nudi vozilo koje ima potrošnju od 2l/
100 km. Ova potrošnja je postignuta zahvaljujući:
 optimizaciji dizajna sa aerodinamikom poboljšanom za 20%,
 smanjenom otporu prijanjanja (točkovi Tall&Narrow),
 naporima da se smanji ukupna masa vozilo za 100 kg i
 uvođenju tehnologije Hybrid Air kojom se potrošnja smanjuje za 30%.
Nastanak koncepta C4 Cactus AIRFLOW
2L
Projekat C4 Cactus AIRFLOW 2L je sproveden u okviru programa « Vozilo 2l/100 km » Platforme
automobilske industrije*, čiji je cilj da se donesu konkretna rešenja za smanjenje troškova
za korišćenje vozila i za smanjenje uticaja na životnu sredinu tokom vožnje.

*Platforma automobilske industrije: organizacija koja spaja francuske proizvođače, proizvođače dodatne
opreme i dobavljače kako bi se ojačala francuska automobilska industrija.

CITROËN je kao polazište projekta uzeo svoj novi model C4 Cactus. Sa ovim vozilom, CITROËN je
odlučio da ponudi više onoga što je danas zaista važno kupcima: više dizajna, više udobnosti,
više korisne tehnologije, a sve to uz kontrolisane troškove. C4 Cactus, više od bilo kog drugog
vozila, ispunjava ovaj veoma ambiciozan zadatak: osmišljavanje tehnološkog koncepta veoma
niske potrošnje koji je istovremeno moderan i zavodljiv.
Koncept CITROËN C4 Cactus AIRFLOW 2L
Pročišćen i uglađen dizajn, tehnološko rešenje za smanjenje mase vozila, efikasni motori:
CITROËN C4 Cactus već u serijskoj opremi ima ozbiljne adute za smanjenje potrošnje
goriva.
Sa konceptom C4 Cactus AIRFLOW 2L, CITROËN ide korak dalje.
1. Silueta poboljšana radi aerodinamičnosti
Jedinstveni dizajn CITROËN-a C4 Cactus miri estetiku i funkcionalnost spajajući fluidne oblike i
snažne grafičke elemente radi lakoće pri korišćenju legalportal (zaštita pomoću štitnika Airbump i blatobrana;
transport predmeta pomoću krovnih lukova; svetlost koja ulazi kroz veliki stakleni panoramski
krov).
Kako bi se povećala aerodinamičnost koncepta C4 Cactus AIRFLOW 2L u odnosu na serijski
model, izmenjeni su ili dodati neki stilski elementi:
 stilski elementi promenljive geometrije:
o Novi prednji odbojnik ima tri otvora pilotiranog dovoda vazduha koji se aktiviraju
zavisno od načina vožnje kako bi zadržali optimalnu otvorenost za hlađenje motora
i za protok vazduha.
o Bočni štitnici od vetra su dodati na zadnjim leptir-staklima radi boljeg vođenja
protoka vazduha oko vozila.
o Na felnama se nalaze pokretni poklopci koje pokreće i kojima upravlja centrifugalna
sila.

 stilski elementi fiksne geometrije:
o Odabrane su gume sasvim nove generacije Tall&Narrow od 19’’. Ove veoma uske
gume velikog prečnika poboljšavaju energetsku korisnost vozila zahvaljujući
njihovom « ultra ultra » vrlo niskom otporu prijanjanja (WBRR) i boljoj aerodinamičnosti.
Udobnost je takođe poboljšana velikim prečnikom, jer gume bolje
prigušuju nepravilnosti na putu.
o Vazdušna zavesa « Air Curtain » ugrađena je u unutrašnjost blatobrana. Tim malim
vertikalnim aerodinamičnim otvorima sa obe strane prednjeg odbojnika usmerava
se protok vazduha duž točka i time se poboljšava njegovo strujanje.
o Zadnji spojler je izdužen, a u zadnji odbojnik je ugrađen izduvni ventilator koji
usmerava protok vazduha oko vozila C4 Cactus AIRFLOW 2L i smanjuje turbulencije
koje utiču na otpor vazduha.
o Klasični retrovizori su zamenjeni manjim i tanjim retro-kamerama kako bi se smanjio
njihov uticaj na protok vazduha.
o Podvozje automobila je potpuno aerodinamično. Ovo omogućava strujanje
vazduha bez ikakvih smetnji koje izazivaju delovi postavljeni ispod vozila.
o Najzad, postojeća svetla napred i pozadi su zamenjena LED svetlima.
Njihovom slabom potrošnjom električne energije štedi se energija, a time i
gorivo.
Ove izmene su prepoznatljive po upotrebljenim bojama i materijalima: narandžasta boja naglašava
sve aerodinamične elemente i ističe tehnološki karakter koncepta C4 Cactus AIRFLOW 2L.
One određuju snažan stil u kom su stilski elementi u službi aerodinamike vozila i tako
omogućavaju smanjenje koeficijenta otpora vazduha čime je ukupna aerodinamika vozila za
20% bolja u odnosu na serijski model.
2. Inovativni materijali za smanjenje mase.
Pored 200 kg uštede na serijskom modelu C4 Cactus u odnosu na masu modela CITROËN
C4, na konceptu C4 Cactus AIRFLOW 2L masa je smanjena za još 100 kg (uključujući i
pogonski sklop).

Prvo, smanjena je masa nosivih delova: u podvozje koncepta C4 Cactus AIRFLOW 2L
ugrađeni su novi materijali:
 aluminijum je iskorišćen za gornju površinu, za unutrašnje uzdužne grede i za
zadnju ploču,
 čelik visoke granice razvlačenja za uzdužne šipke ili za zadnji poprečni element,
 kompozitni materijali za prednju ploču.
Ovi novi materijali imaju važnu ulogu. Oni doprinose upijanju energije u slučaju sudara i
zadovoljavaju stroge mehaničke zahteve.
Zbog ovakve građe podvozja od više materijala bile su potrebne posebne tehnike sklapanja,
potpuno nove u automobilskoj industriji. Nosivi delovi od kompozitnih materijala su pravi
istraživački poduhvat i nužan ulog za smanjenje mase vozila u budućnosti.
U sve delove je uložen veliki trud radi smanjenja mase koncepta C4 Cactus AIRFLOW 2L.
Zato su izabrani laki i delotvorni materijali:
 Kompozitni materijali na bazi ugljenika su korišćeni za: opruge ogibljenja, vrata
prtljažnika, zadnje klupe, bočne delove karoserije, krov, poprečne elemente krova i
vrata. Na pragovima, blatobranima točkova ili na donjem delu prednjeg odbojnika
tekstura materijala od ugljenika naglašava njihov mat izgled i ističe ga zahvaljujući
kontrastu sa sedefastom bojom okolnih delova.
 Aluminijum je korišćen za H nosač. Poklopac motora je zadržao izgled sa serijskog
modela C4 Cactus, koji već ima aluminijumski poklopac.
Zbog manje gustine (čak 2700 kg/m
3
aluminijuma i oko 1200 kg/m
3
ugljenika u odnosu na
7800 kg/m
3
čelika), upotreba ovih materijala u znatnoj meri doprinosi smanjenju ukupne
mase vozila.
A kako je svaki gram važan, CITROËN je izabrao da koristi:
 Nove postupke kako bi se smanjila debljina cevi i ležišta izduvnog sistema i kako bi
se smanjila njihova masa,
 Providni polikarbonat za stakleni panoramski krov. Ovaj materijal je još lakši od
višeslojnog stakla, a ima ista termoizolaciona i akustična svojstva, kao i svojstva filtriranja
ultraljubičastih zraka,
 Ugljenična vlakna za štitnike Airbump
®
jer smanjuju masu materijala, a
zadržavaju njegova tehnička svojstva.

3. Hybrid Air tehnologija, veoma mala potrošnja
Zahvaljujući motorima najnovije generacije i male zapremine koji su već usklađeni sa budućom
normom Euro 6, serijski CITROËN C4 Cactus već ima potrošnju goriva među najboljima u
segmentu, s ispuštanjem CO2 od 82g i potrošnjom od samo 3,1l/100 km.
Koncept C4 Cactus AIRFLOW 2L ide i korak dalje preuzimanjem pogonskog sklopa Hybrid Air.
Ova tehnologija, koju je grupa PSA PEUGEOT CITROËN predstavila u januaru 2013. i na
Sajmu u Ženevi 2013. na modelu CITROËN C3, temelji se na spajanju nekoliko dobro isprobanih
delova i tehnologija: trocilindarski benzinski motor PureTech, sistem za skladištenje energije u
obliku komprimovanog vazduha, sklop koji čine dve hidraulične motor-pumpe, i automatskog
prenosa s epicikličnim zupčanicima. Celim sklopom upravlja sistem koji, prilagođavanjem rada
vozačevim naredbama, smanjuje potrošnju struje.
Dostupna su 3 moda funkcionisanja:
 Mod Air (nula ispuštanja), u kojem motor na komprimovani vazduh zamenjuje
benzinski motor sa unutrašnjim sagorevanjem,
 Benzinski mod, u kojem je uključen samo motor sa unutrašnjim sagorevanjem i
 Kombinovani mod koji udružuje snagu motora sa unutrašnjim sagorevanjem i snagu
komprimovanog vazduha.
Na konceptu C4 Cactus AIRFLOW 2L postoje dva rezervoara na komprimovani vazduh koji su
od kompozitnih materijala i koji se nalaze na zadnjem delu vozila.
Motor PureTech 82, koji je već ponuđen na serijskom vozilu, pooljšan je kako bi se prilagodio
ovom novom hibridnom pogonskom sklopu. Gubici zbog trenja, na koje otpada 20% energije koju
troši motor, smanjeni su primenom obloga Diamond Like Carbon, smanjenjem mase delova
koji se pomeraju i upotrebom vođica sa valjcima delova koji rotiraju. Pored toga, upotreba
novih polimernih ležajeva i ulja male viskoznosti je upotpunila ova poboljšanja. Ukupan
učinak motora je poboljšan za 5%, što je povezano sa poboljšanim učinkom izgaranja.
Spoj motora PureTech 82 sa tehnologijom Hybrid Air na konceptu C4 Cactus AIRFLOW 2L
omogućava smanjenje potrošnje goriva za 30% čime je ostvarena potrošnja od 2l/100 km,
istovremeno se približavajući dinamičnim svojstvima motora PureTech 110.

Koncept C4 Cactus AIRFLOW 2L, samo 2l/100 km
Spoj svih ovih tehnoloških dostignuća omogućava potrošnju od 2l/100 km, a omogućiće i manju
potrošnju za vozilo kao što je C4 Cactus.
Ovako niska potrošnja je rezultat:
 optimizacije dizajna s aerodinamikom poboljšanom za 20%,
 smanjenog otpora kotrljanja (gume Tall&Narrow),
 ukupnom masom vozila smanjenom za 100 kg,
 uvođenjem tehnologije Hybrid Air kojom se potrošnja smanjuje za 30%.
Koncept C4 Cactus AIRFLOW 2L predstavlja primer tehnologije i umeća koji pokazuje želju i
mogućnost CITROËN-a da uvodi inovacije koje odgovaraju na izazove današnjice i budućnosti.

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE:
Masa praznog vozila: 865 kg
Dužina: 4156 mm
Širina: 1729 mm
Visina: 1487 mm
SCx : poboljšanje od 20%
Pogonski sklop Hybrid Air povezan sa motorom PureTech 82
Gume: Michelin 155/70/R19